This Masquerade

Leon Russell is niet meer. Hij heeft het tijdelijke met het eeuwige verwisseld.

In een jaar waarin de muziekwereld een aderlating aan grote namen zoals David, Prince, Toots en Leonard kende, zal Leon Russell eerder onopgemerkt zijn verplaatsing naar de eeuwige muziektempel maken.

“Leon wie” hoor ik je vragen. Awel, zeg ik dan, Leon Russell, de singer-songwriter die verantwoordelijk is voor de 3 mooiste liedjes die ooit gemaakt zijn. De man die vooral als sessie-muzikant zijn weg gemaakt heeft en niet zo bekend is bij het grote publiek.

3 liedjes die me nooit vervelen, die door een resem artiesten zijn gecoverd en beschouwd worden als “American Heritage”.

De platenkast van mijn vader staat me nog zo voor de geest. Naast quasi alle conferences van Toon Hermans op vinyl, enkele Elvis Presley’s, the Shadows en Herb Alpert en verzamelalbums met evergreens stond ook deze prominent te schitteren:

In die tijd was het beluisteren van The Carpenters eenzelfde schaamtelijke bekentenis als zeggen dat je ABBA goed vond, op de speelplaats van de middelbare school. Totally Not Done, dus.

Maar Richard en vooral Karen Carpenter konden me bekoren met hun zoetgevooisde composities. Niet zozeer de “tjingel-tjangel” van “Top of the World” want dat is gewoon een Amerikaanse schlager (en hier in den lande ook als dusdanig opgepikt door onder andere Dana Winter). Wel door enkele andere nummers. Was dit album “Now and Then” een goed album ? Nee, dat niet want als 5de plaat van broer en zus was dit opgevat als een hommage aan de golden oldies met een medley van 18 minuten op kant B.

Wat me vooral intrigeerde was nummer 2 op de A-zijde: “This Masquerade”. Een nummer geschreven door.. Leon Russell. Een van mijn favoriete nummers aller tijden in een prachtige jazzy uitvoering waarbij Karen’s prachtige stem perfect tot haar recht komt.

Dit is één van de 3 nummers die Leon Russell gemaakt heeft waarbij andere artiesten een mooie(re) versie van gemaakt hebben.

Het tweede nummer heb ik al eens eerder gebruikt als titel voor een blog, die waarin ik mijn Mrs. B mijn liefde en een gelukkige verjaardag toewenste.

Simply Red zong het, maar de lijst met artiesten die dit nummer voor hun rekening namen is groot, zoals Neil Diamond, Donna Summer, Willie Nelson, Michael Bublé, Ray Charles (die er een Grammy voor won) en natuurlijk… The Carpenters:

Ik blijf dit nummer een van de prachtigste vinden die er ooit gemaakt zijn. De melodie roept melancholie en een beetje nostalgie op en beschrijft de liefde van een geliefde voor de andere. Daarboven op een tekst die zo naar het hart reikt en de liefde in de mooiste woorden omschrijft:

I love you in a place where there’s no space or time
I love you for my life
You’ re a friend of mine
And when my life is over
Remember when we were together
We were alone and I was singing this song to you

Nog eentje om het af te leren. Herbie Hancock, een van de beste jazzmuzikanten van de laatste 40 jaar in duet met Christina Aguilera die met haar fenomenale stem een krachtige versie weggeeft, in een ongepolijste vorm, ontdaan van technische verbeteringen.

 En nummer 3 dan, beste Brubeck ?

Het 3de nummer dat Leon Russell ooit geschreven en opgenomen heeft, heet “Manhattan Island Serenade”. Dat doet niet meteen een belletje rinkelen, wat niet abnormaal is. Het is een minder gekend liedje dat nooit veel gecoverd is.

Toch staat het al sinds eind jaren 90 elk jaar in de Radio 2-Top 2000, in de uitvoering van de Amazing Stroopwafels. Die hebben dat omgedoopt tot “Oude Maasweg”. In een vorige blog rond de Brubeck-250 kwam dit al eens ter sprake.

Aldus, wijlen Leon Russell.

Hij zal niet opgenomen worden in het jaaroverzicht van alle artiesten die in 2016 hun aardse bestaan hebben achtergelaten. Daar was hij niet bekend genoeg voor. Toch wilde ik hem een klein eerbetoon geven.

13 comments

      1. Ja zeker. Jij hebt ze allemaal nog hè.. Ik niet. Allemaal weggedaan..
        Maar nu heb ik er weer een, van de 3JS van het laatste album. En net een besteld van het nieuwe kerstalbum. Zal ze nooit kunnen draaien denk ik, maar dit zijn collectors-items 😊

        Like

Geef een reactie

