Canada #6 – You ain’t seen nothing yet

Dat we die avond na het raften nog lang gepraat hebben over Mrs. B ongelukje, dat is een open deur intrappen.Het gaf een raar gevoel: de euforie van het raften tegenover de schrik van wat er zo onverwacht gebeurd was. Maar ook de verwondering over hoe Maison, zonder verpinken, op een rustige manier, de arm terug op de plaats hielp. Gelukkig voelde het enkel wat stijf aan en met een pijnstiller was ook dat verholpen.

We hebben nog een lange mail gestuurd naar Doug van het raftingbedrijfje om via hem Maison uitvoerig te bedanken. Gelukkig konden we onze reis voortzetten, en lieten we de gedachte aan Mrs. B’s arm stilletjes aan varen.

De volgende morgen deden we iets wat de meeste Canadezen (én Amerikanen) met het grootste gemak doen.

Na een erg lekker en uitgebreid ontbijt, vroegen we een “doggie box” om de overschot mee te nemen. Mijn ogen waren groter dan de uiteindelijke honger waardoor we bleven zitten met een overheerlijke “cinnamon bun”. Het ziet er niet uit op de foto maar lekker was het wel.

canada6a

Van mijn jeugd weet ik dat mijn vader dit een “bolus”, een zachte koek doordrenkt in kaneel, zou noemen. Maar deze was wel één van het gigantische soort. Een doosje was zo gekregen en dus hadden we voor onderweg wat te knabbelen.

Was de natuur al prachtig die eerste dagen dat we in Canada onze tocht deden, dan zouden we vanaf die dag alles in overtreffende trap ervaren.

canada6b

canada6c

Want onze bestemming die dag was Jasper, midden in Jasper National Park gelegen. En een uur verder in de tijd want we passeerden een tijdzone-grens. Je komt trouwens niet zomaar in het National Park. Er zijn slechts 3 toegangswegen die afgesloten zijn met tolhuisjes waar je je ticket koopt, aan een prijs die afhangt van hoeveel dagen je er plant te blijven.

Na een rit door prachtig gebergte, op die typische wegen die vaak op promo-foto’s voorkomen, kwamen we in Jasper aan, waar we het eerste op ons “to-do-lijstje” afwerkten: de Jasper Skytram. Je kan het waarschijnlijk al raden: een gondel die naar de top van een berg ging die wijdse uitzichten gaf over de vallei waar Jasper gelegen was.

canada6d

Helaas ! Ik die dacht dat Mrs. B zich nu wel comfortabel genoeg voelde om mee naar boven te gaan, dat bleek een misvatting. Die aan mij lag en nog 2 andere redenen:  ten eerste omdat de gondel echt steil tegen de bergwand omhoog ging, ten tweede omdat ik kost wat kost tegen het achterste raam wilde staan waardoor het uitzicht wel adembenemend was maar de diepte eveneens, letterlijk dan. En als laatste, niet onbelangrijke reden, omdat het zo druk was dat we als haringen in een blikje werden gepropt. En er was geen olijfolie om dat te versoepelen, zoals haringen in zo’n blikje graag hebben.

canada6e

Ik genoot van het uitzicht, was volop foto’s aan het maken maar merkte al snel dat die rit niet te lang moest duren. Ik zag mijn Liefste asgrauw worden terwijl we aan een gestaag tempo naar boven gleden aan de stalen kabel.

canada6g

Eenmaal boven aangekomen wilden we er zo snel mogelijk uit. Mrs. B was duidelijk opgelucht dat we die rit achter de rug hadden maar bleef nog danig onder de indruk. Dat beterde er niet op toen we boven wat rond wandelden, én ik bij het nemen van een foto door achteruit te stappen ook nog eens dichtbij een rand over een steen struikelde. Het was net dàt ietsje teveel voor Mrs. B. Ik heb haar plechtig beloofd dat we voor de rest van de vakantie geen gondel of stoeltjeslift meer zouden nemen. Ik had er geen meer op de planning staan, dus dat kwam goed uit.

Toch stonden we boven vol verwondering te kijken naar het weidse uitzicht, op een dag waar de wolken en de zon haasje over speelden.

canada6h

Het leverde voor ons beiden één van de prachtigste foto’s op die we op onze reis konden maken, waarbij de regenboog een mooie finishing touch gaf, op het uitzicht op Jasper in de vallei. Om eerlijk te zijn en met dank aan de digitale fotografie zijn er wel 15 verschillende versies van de onderste foto.
Mooi te zien hoe die regenboog langzaam opschoof om dan stilletjes in het niets op te gaan.

canada6f

Er wachtte ons nog een terugrit naar beneden. Maar niets dat een glaasje wijn niet kan verhelpen dus na de uitgebreide fotoshoot doken we het restaurant in alvorens de afvaart naar beneden te nemen.

Om de dag volledig te maken, reden we naar Maligne Lake, wat nog zo’n 45 kilometer buiten Jasper lag. Een “must-see lake” volgens de boekjes en dat was niet gelogen. We kwamen er aan toen de grote toeristische massa al op de terugweg was, wandelden er nog wat rond, hoopten toch nog beren te zien en reden dan maar op ons dooie gemak terug.

canada6icanada6j

Ondertussen had ik een lumineus idee: als wij niet bij de beren konden komen, dan zou ik ervoor zorgen dat de beren wel naar ons toe zouden komen. Er was nog een stukje van de “cinnamon bun” over. Wat als ik die zou uitstrooien op een verlaten weggetje en we dan in de wagen zouden wachten tot ze misschien opdoken ? Iets wat trouwens verboden is maar hey, we zijn toeristen, die houden zich daar niet aan.

Dus reed ik zo’n weggetje op, wandelde een 20 meter voor onze wagen en strooide daar de kruimels uit. Terug in de wagen bleven we zo wachten. En wachten. Wachten. Wachten.
Tot plots….

canada6k

… het geduld van mijn Mrs. B ten einde was en ze vond dat we geen minuut langer meer gingen zitten kijken naar wat struiken, bomen en ander groen gewas waar ik zogezegd steeds beweging in zag. Ik kon haar eigenlijk geen ongelijk geven. Ik vond het ook welletjes. Stomme beesten !

Waar zijn ze, als je ze zo graag dichtbij wil zien ?
(Ik weet dat een antwoord “de dierentuin” zou kunnen zijn).

Ons verblijf in Jasper, wat een beetje te druk was naar ons aanvoelen, sloten we af met een lekker diner in “The Raven Bistro”, een van de beste restaurants, volgens Tripadvisor. Het was niet gelogen. Als je er in de buurt bent, proef dan als dessert hun overheerlijke Choco-martini cocktails. Maar zorg dan wel voor een “bob” !

screen-shot-2016-10-24-at-15-49-24

 

 

22 comments

  1. Ik blijf genieten van jullie verhaal! En ooit gaan wij dat wel eens doen, voorlopig houden we het bij Nova Scotia waar we ook al eens 6 dagen hebben rondgetoerd, het eerste jaar dat we er waren. Maar Banff staat op mijn absolute to do lijst!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

